人気ブログランキング | 話題のタグを見る
ブログトップ

DAY BY DAY

takechi59.exblog.jp

my life

Gio Ponti

Gio Ponti_e0203309_2284345.jpg

ミラノ中央駅前に建つのがこのピレリ・ビルなのですが、イタリアにおいて第二次世界大戦後すぐに建てられた高層ビルなのです。このビルは徹底した工業化によって作られたといいます。しかし、実際に工業化によって作られたのだとしても、決して現在のように製品規格に縛られた工業化とは違いました。そこにはこのビルだけのための規格があるように思えたからです。窓枠のプロポーションなどは見た目にバランスがよく、工業というより工芸的美術品といった要素があります。そう感じさせるのはジオ・ポンティの手によるところがやはり大きいでしょう。ここにはサンカルロ病院礼拝堂と同様の「建築は結晶である」とするポンティの美意識が具現化していました。しかしこのビル、どこかのビルによく似ています。そう青山タワービルです。ビルの規模こそ違いますが、妻部が三角形になっていたり、垂直に開口があるところなど...そのままと言ってもいい程です。サンカルロ礼拝堂同様やっぱり平面は横長の六角形。ほんとこの形にこだわり続けた人です。結晶の形=六角形なのでしょう。すごく単純ではありますが、その六角形のとてもバランスがいいんです。ここがポンティのすごいところですね。単純な幾何学を形を単なる幾何形ではなく美しい幾何形にしていますから。そのピレり・ビル、フラット面に微妙にむくリが付けられ垂直に2本の縦筋が設けられています。ですから正確には六角形と基本とした十角形となります。こうして見える正面の2本の筋、これにより立面は垂直に3分割されることになります。これが実際よりもこのビルを細長く見せているのです。また側面から見るとむくりは見えず塔にしか見えません。 [architectural map]
Gio Ponti_e0203309_2245104.jpg

ジオ・ポンティ (Gio Ponti、1891年11月11日-1979年9月16日)はイタリアの建築家、インダストリアルデザイナー、家具デザイナー。建築・デザイン雑誌Domusを創刊したことでも知られる。
1891年、ミラノに父エンリコ・ポンティと母ジヴァンナ・リゴーネの間に生まれる。1921年ミラノ工科大学建築学部を卒業。ミラノで他の建築家と共同で事務所を立ち上げる。1923年から1930年にかけてイタリアの陶磁器メーカー、リチャード・ジノリでアートディレクターを務めた。1928年には雑誌ドムスを創刊。初代編集長を務めた。1963年-61年にミラノ工科大学建築学部教授を務める。
代表作に1951年発表の椅子スーパーレジェーナ、ミラノのピレリ・ビル(構造家、ピエール・ルイージ・ネルヴィと共同)、デンバー美術館北館(1971年、アメリカ合衆国・コロラド州)などがある。wikipedia
Ponti began his architectural career in partnership with Mino Fiocchi and Emilio Lancia from 1923 through 1927, and then through 1933 with Lancia only, as Studio Ponti e Lancia PL. In these years he was influenced by and associated with the Milanese neo-classical Novecento Italiano movement. Output of the time includes the 1925 house on Via Randaccio in Milan, the 1926 Bouilhet villa in Garches, Paris, the 1929 Monument to the Fallen with the Novecento architect Giovanni Muzio, the Casa Rasini apartment blocks in Milan, and the 1930 Domus Julia–Domus Fausta complex on Via Letizia.
Around 1933, Ponti ended his relationship with Lancia and teamed with two engineers, Antonio Fornaroli and Eugenio Soncini, to form Studio Ponti-Fornaroli-Soncini which would last until 1945. Their first major commission was the 1936 company headquarters for the Italian chemical firm Montecatini, followed by a number of other industrial and university commissions through the war years, offices for Fiat, and the Palazzo del Liviano for the University of Padua in which Ponti himself painted frescos.
Ponti in 1950 won the commission to design the 32-story Pirelli Tower in collaboration with Pier Luigi Nervi and Arturo Danusso. This was the second skyscraper built in Milan, and likely the climax of Ponti's entire career. Construction began in 1956.
A 1954 building in Genova made for Assicurazioni Generali
In 1951, Ponti designed the master plan, and two individual block contributions, for the IINA l'Istituto Nazionale per le Assicurazione) Casa quarter housing project in Milan. In 1952 he went into partnership with the architect Alberto Rosselli (Studio Ponti-Fornaroli-Rosselli, P.F.R.: 1952-1976); after the death of Rosselli he continued to work with his long time partner Antonio Fornaroli. From 1953 to 1957, he built the Hotel della Città et de la Ville and the Centro Studi Fondazione Livio e Maria Garzanti, in Forlì (Italy), by the assignment of Aldo Garzanti, a famous Italian publisher.
As the Pirelli Tower attracted more attention, international commissions came in to Ponti's office, for Caracas, Venezuela, Baghdad, Hong Kong, Eindhoven and the 1971 Denver Art Museum, and finally a series of Milanese churches: San Francesco in 1963, the church at Ospedale San Carlo in 1967, and the Taranto Cathedral in 1971.
Between 1960 and 1962 Ponti designed and realize the first Italian Hotel Design: the Parco dei Principi (Sorrento) wikipedia
Gio Ponti_e0203309_22294994.jpg

EL CERRITO LA OBRA MAESTRA DE GIO PONTI EN CARACAS
work of villa in Venezuela
Today's CD
Gio Ponti_e0203309_2343413.jpg

Jacintha is her name
by takechihome | 2010-12-09 22:10

by takechihome